Blog

Roboti vs Oameni: Cum se vor fabrica masini in viitor?

17 octombrie 2018 / 0 Comments / 34 / Blog

Tehnologia avanseaza constant

in fiecare an apar noi gadgeturi si functii, pentru cele deja existente. Viitorul se anunta a fi unul destul de informatizat, rolul omului in procesele de productie urmand a scadea simtitor.

Inca nu am ajuns sa conducem masini zburatore si sa avem roboti cu infatisare umana pe post de angajati, profesori s.a.m.d., dar luand in considerare interesul publicului larg fata de tehnologie si cantitatea de resurse financiare si umane investite, e usor de asumat ca avem toate sansele sa transformam “viitorul robotizat” in prezentul pe care il traim.

Automobilele sunt de ceva vreme centru de interes pentru populatie, ultilitatea acestora plasandu-le in varful ierarhiei de necesitati in viata unui om. Numarul acestora, dar si performanta si comfortul oferit de catre automobile, sunt in crestere. Cerinta de mai mult si mai bine in acest domeniu a impins constructorii de automobile sa dezvolte procesul automatizat de constructie si sa scada importanta implicarii umane, pana la eliminarea completa din procesul de productie. Totusi, dupa mai multe incercari, s-a ajuns la concluzia ca omul inca nu a construit o masinarie atat de performanta incat sa il inlocuiasca, ci doar sa il asiste.

Studiu de caz Tesla

Dovada a acestei concluzii sta si experienta Tesla, compania de automobile detinuta de filantropul Elan Musk. Cunoscut ca un vizionar, acesta considera tehnologia ca pion principal in constructia si conducerea viitorului, rolul uman urmand a fi limitat, masina care se conduce singura fiind doar o mica parte din imaginea completa a ceea ce ne asteapta peste ani.

Bazandu-se pe ideea ca din esec se naste succes, cu un suflu nou de idei si o investitie financiara deloc de neglijat, 2 miliarde mai exact pentru imunatatiri, Tesla a achizitionat fabrica din California, detinuta anterior de parteneriatul Toyota & General Motors, care au incercat la randul lor un proces complet automatizat, soldat cu un esec. Elan Musk a decis ca  aceasta locatie este propice, considerand ca Tesla poate sa reuseasca.

In iulie 2017, Tesla incepe sa produca noul model 3, promisiunea fiind de a livra 5000 de masini pe an, totul realizandu-se cu ajutorul unei automatizari extreme, in realitate numarul total de masini produse a fost de aproximativ 800, cu mult sub telul impus. Procesul de automatizare urma sa includa sudarea, vopsirea, modelarea panourilor metalice dar si asamblarea finala si finisajele ca: manerele de la portiera si centurile de siguranta, acestea din urma pana atuncii fiind realizate de oameni.

Vazandu-se in impas, acestia au luat singura decizie posibila si anume de a angaja oameni care sa supervizeze procesul de productie si care sa repare erorile. Rezultatele favorabile ale acestei decizii nu au intarziat sa apara, in prima jumatate a anului 2018, Tesla a reusit o productie de aproximativ 2700 de masini, productia continua.

Incercarea Tesla, ne-a permis sa aruncam o geana in viitorul tehnologic, iar esecul ne-a facut sa realizam ca, la momentul actual, masinariile nu sunt capabile sa ne inlocuiasca; personalitatea si imaginatia noastra gaseste uneori solutii la probleme mai usor, comparativ cu mintea calculata si exacta a unui robot.

Masinariile nu pot sa realizeze sarcini care necesita finete, cum ar fi sa introduca un ac mic intr-o gaura sau sa realizeze un nod. Multe firme si-au dat seama de mult ca si cea mai perfomanta masina, va da gres in realizarea perfecta a sarcinilor; aici intervine avantajul omului, care in cazul in care o piesa nu e corect realizata, va gasi solutii simple pentru a indrepta situatia; daca un surub nu se potriveste, il va inlocui, daca un panou nu e drept va lua ciocanul si il va indrepta; pentru aceleasi exemple un robot ar incepe sa complice solutia pentru ca nuantele si contextul nu sunt punctele sale forte ci mai degraba procesarea unui cumul mare de informatii.

Masinariile sunt de un real ajutor pentru omenire, ne usureaza  si scurteaza munca dar ziua in care ele vor prelua intreaga munca nu a venit. Pentru urmatoarea perioada de timp, masinile  in continuare vor fi realizate prin stransa colaborare intre om si tehnologie. Cum spunea si Elan Musk “ Oamenii sunt subapreciati” in aceasta era in care tehnologia se considera pe alocuri mai importanta ca omul.

(Studiu de caz Tesla – sursa: Vice News)

Trecerea de pietoni 3D

13 septembrie 2018 / 0 Comments / 50 / Blog

Evolutia omenirii, a avut un impact major asupra vietii si a modului in care astazi decurge aceasta.Cu totii am invatat despre trecut si modul de desfasurare, si am invatat rapid ca singurul lucru cert in viata ramane schimbarea. Schimbarea poate sa fie majora prin eliminarea completa a anumitor obiceiuri sau minora prin modificarea si adaptarea acestora societatii prezente.

Atestari ale acestor retele de drumuri gasim inca din perioada Imperiului Roman cand datorita intensificarii negotului, care se realiza cu care trase de cai, administratia vremii a considerat necesara infiintarea trecerilor de pietoni, acestea urmand sa faciliteze traversarea drumurilor. La momentul respectiv, trecerile de pietoni erau semnalizate cu ajutorul unor pietre de o nuanta mai deschisa decat drumul.

Imagini: Gústi Productions

Mintea curioasa a omeniri dar si dorinta de a avea mereu mai mult a dus in anul 1900 la aparitia masinii cu motor electric. Acest mijloc de transport revolutionar, recunoscut pentru calitatea, usurinta si rapiditatea transportului care il oferea  a dus la intensificarea traficului rutier.

Un trafic intens a duc si la cresterea victimelor astfel, autoritatile au cautat solutii. In1934 s-a inaugurat oficial prima trecere de pietoni, aceasta avand un aspect usor diferit fata de ceea ce stim noi astazi deoarce era formata din linii orizontale punctate. Cu timpul liniile punctate au devenit linii le pline, albe, cum le cunoastem astazi.

Totusi, cresterea populatiei si implicit a persoanelor care detin un automobil, au dus automat si la cresterea accidentelor, trecerile de pietoni uneori nereusind sa isi indeplineasca scopul de diminuare a numarului de accidente. Ca urmare al acestui fapt, trecerea de pietoni a devenit o provocare si pe alocuri o arta.

In momentul de fata gasim:

 

  • treceri de pietoni cu LED-uri cu senzori care se opresc din luminarea intermitenta in momentul in care senzorul detecteaza miscare
  • semnale luminoase de o parte si alta a trecerii de culoare verde sau rosie pentru a atentiona persoanele care stau foarte mult pe telefon
  • LED-uri care lumineaza intermitent si atentioneaza conducatorii auto de prezenta trecerii dar exista inclusive treceri de pietoni colorate ca un curcubeu care le fac si sesizabile dar si vesele.

 

Evolutia trecerilor de pietoni e clara, si cu siguranta multe modificari vor fi aduse de acum inainte.
In momentul de fata, revolutionara este trecerea de pietoni 3D. Probabil ca nimeni nu s-ar fi gandit ca siguranta in trafic chiar poate fi imbunatatita prin Arta. Cel mai probabil, pentru multi, arta si siguranta rutiera sunt domenii situate la poli opusi. Si totusi, realitatea curenta ne arata ca arta se poate folosi in vederea diminuarii accidentelor.

Totul a inceput cu viziunea nonconformista a unor oameni care nu numai ca au vazut oportunitate dar au si pus-o in aplicare. In cele din urma, nu avem nevoie de fel si fel de delimitatoare de viteza cand arta stradala poate avea acelasi impact sau chiar unul superior.

 

Intentia e simpla:  fortarea conducatorilor auto sa incetineasca in apropierea trecerilor de pietoni, sporind astfel siguranta.

Trecerea da pietoni in format 3D e desenata in asa fel incat sa ii dea impresia conducatorului auto de existenta unui obstacol pe drum, determinandu-l instinctiv sa incetineasca.

Aceste minunate opere de arta, care imbraca forma banalei treceri de pietoni au aparut deja in diverse orase din tari ca India, China, Islanda, Canada si chiar si Romania. Cine stie cat va dura, si intreaga lume se va bucura de putina “arta preventiva” pe sosea.

Trecerea de pietoni 3D din Islanda avand parte de o mediatizare foarte mare, a devenit sursa de inspiratie si pentru alte tari. Un exemplu in acest sens ar fi trecerile de pietoni 3D din Buzau si Ploiesti din Romania. Majoritatea proiectelor de treceri de pietoni 3D sunt pictate in forma lor originala, linii orizontale, albe, dar in asa fel incat sa para ca blocheaza calea, parand chiar ca niste blocuri de piatra ce leviteaza.

Totusi, in Dumedin, Noua Zeelanda, s-a ridicat stacheta. Aici au fost angajati artisti care au creat o iluzie optica demna de un tablou. Liniile albe au fost inlocuite de blocuri de piatra pictate pe strada transformata intr-o mare involburata.

Trebuie sa recunoastem ca o trecere de pietoni 3D care iti da impresia ca plutesti in momentul in care o traversezi chiar iti lasa un sentiment unic.
Acesta e doar inceputul, usa a fost deschisa pentru trecerile de pietoni ridicate la rang de arta.

Conducerea defensiva – agilitate și toleranta!

21 august 2018 / 0 Comments / 82 / Blog

În momentul de față majoritatea populației nu își poate imagina viața fără mașină! Mașina ne duce rapid la muncă, în concedii, la întâlniri de afaceri, la medic etc. Prin urmare e de la sine înțeles că a conduce o mașină a devenit mai mult decât o plăcere, o necesitate pentru lumea modernă!

Creșterea numărului de mașini, stilul de viata pe fuga, lipsa răbdării în trafic și nu numai, au dus la creșterea numărului de accidente! Legislația rutieră, orele de condus cu instructor,  îți asigură o bază solidă de prevenire a accidentelor, totuși odată ajuns în trafic, agitația, nervozitatea celorlați conducători auto, graba în a-ți finaliza rapid task-urile, te ademenesc uneori sa adopți o atitudine agresivă, neatentă în trafic, atitudine care mai devreme sau mai târziu va provoca direct sau indirect un accident.

Scopul articolului este a te face conștient de pericolele existente și de a-ți oferii sfaturi pentru a prevenii eventuale dezastre. Suntem siguri ca le știți cu toții, dar uneori o reîmprospătare a informației e necesară, deoarece tindem sa “uităm” informații utile în graba care a pus stăpânire pe toți!

Vă vom prezenta câteva  sfaturi pentru a preveni situațiile neplăcute din trafic:

 

  1. NU FOLOSI TELEFONUL MOBIL CÂND CONDUCI

Mesajele text și în anii recenți, rețele de socializare sunt principalele cauze de distragere la volan. Recomandarea noastră e sa nu cădeți tentației de a folosi telefonul în timp ce conduceți. Dacă chiar e necesar  acest lucru, parcați-va mașina în siguranță și reluați-vă drumul doar după ce v-ați finalizat conversația. Dacă totuși e impetuos necesar a se purta o conversație utilizând telefonul mobil, va recomandam sa apelați vocal folosind casca bluetooth de ureche sau bluetooth-ul mașinii dacă aceasta e echipată în aceasta direcție!

  

  1. TOLERANȚA ÎN TRAFIC

Într-o societate grăbită, răbdarea în trafic a devenit aproape inexistenta. Toată lumea vrea sa prindă cu orice preț semaforul verde, sa intre primul în sensul giratoriu, sa fie primul care trece într-o intersecție nesemaforizata s.a.m.d. A fi “primul în trafic” aduce uneori o competiție între șoferi, care de multe ori se soldează prin tamponări ușoare sau mai grav decese umane.

 

Următoarele sugestii te pot ajuta să reacționezi corespunzător in următorele scenarii:

  • dacă întâlnești un șofer mai neexperimentat, ai răbdare, și depășește-l când condițiile de trafic sunt favorabile dar în niciun caz să nu îl claxonezi și apostrofezi agresiv; uneori “accidentele” în trafic nu sunt neapărat rezultatul unei coliziuni între două autovehicule
  • dacă ajungi într-o intersecție nesemaforizată cu prioritate de dreapta, oferă celorlalți participanți prioritate; timpul petrecut așteptând e mult prea infim ca sa fie sesizabil iar concluzia acțiunii tale e una favorabilă vieții
  • ai grijă când te apropii de o trecere de pietoni, fii vigilent! nu toți pietonii sunt instruiți să folosească corect trecerile

 

Viata e un dar, haideți sa prețuim viata noastră și a celor din jur fiind mai răbdători și mai atenți în trafic!

 

  1. PĂSTREAZĂ DISTANȚA ÎN TRAFIC

Mereu păstrează o distantă adecvată fată de mașină din față, deoarece nu se știe niciodată când sunteți obligat să opriți forțat. În acest sens, va recomandăm sa fiți atenți și la modul în care conducătorii auto participanți la trafic conduc, pentru a putea anticipa anumite evenimente.

 

  1. RESPECTAȚI CONDIȚIILE METEO

Când porniți la drum e necesar ca autovehiculul sa fie echipat corespunzător condițiilor meteorologice și de drum.

Vă prezentăm unele sugestii privind diverse scenarii întâlnite în trafic:

 

  • în condiții de ploaie și ninsoare a se folosi ștergătoarele în permanenta pentru o mai buna vizibilitate, a se păstra o distanta adecvata fata de automobilul din fata și o viteza constanta și scăzută, acest lucru vă permite, în cazul în care este necesar, efectuarea unei opriri forțate în condiții de maxima siguranță.
  • în caz de fum și ceață, a se conduce cu viteză constantă, scăzută acordând o atenție sporită, vizibilitatea fiind una redusă. Folosiți lumina de ceață pentru a vă crește vizibilitatea în trafic, care oricum în situația actuală e una extrem de redusa; dacă mașină este dotată cu proiectoare speciale, puneți-le în uz, acestea fiind de real ajutor mai ales dacă conduceți noaptea. Foarte important de știut, fiind o greșeală des întâlnită, NU folosiți FAZA LUNGĂ, în situația aceasta nu ajută, deopotrivă lucrează în defavoarea dumneavoastră și a celorlați conducători auto, deoarece efectul ei diminuează vizibilitatea.

 

În concluzie, este recomandat să conduceți constant, cu viteza redusă, să păstrați distanța adecvată și să fiți vigilenți! 

 

  1. FIȚI ATENȚI LA SEMNELE DE CIRCULAȚIE ȘI RESPECTAȚI-LE

 

 

Regulile de circulație au fost create cu scopul de a oferi cât mai multă siguranță participanților la trafic,  prin urmare vă recomandăm sa le aplicați și respectați.

Fiți atent la semnele de circulație, limitări de viteza, drum cu/fără prioritate, atenționare lucrări/reparații drum, curbe, sens giratoriu, trecere pietoni scoală, acces interzis s.a.m.d., chiar și în propria ta localitate unde crezi ca știi fiecare semn, strada, groapa, se pot face modificări a modului de utilizare; de exemplu, o strada se transformă în strada cu sens unic, tu nu sesizezi accesul interzis și intri fără să acorzi atenție în timp ce înspre tine vine o mașină ce circula regulamentar, rezultatul e cam greu sa nu fie unul negativ, dacă nu pentru mașină, pentru nervii șoferului cu siguranță!

 

  1. NU CONDUCEȚI OBOSIT

Foarte multe accidente, unele grave, se produc pe fondul oboselii; în momentul în care corpul nostru e obosit, creierul nostru va fi și el obosit și nu va mai funcționa în parametrii optimi, acest lucru cauzând ca reflexele noastre și vederea atât de necesare la condus sa scadă…e de la sine înțeles ca un eventual accident mai devreme sau mai târziu se va produce. Respectați timpii de refacere a organismului și nu puneți viata voastră și a celorlalți în pericol.

Astfel in cazul in care sunteti obosit, VADAUTO recomandă fie să luați un taxi, fie să sunați un prieten și să puneți viața  în vârful listei de priorități.

 

 

 

 

Cum ne pregatim masina pentru concediu?

5 august 2018 / 0 Comments / 202 / Blog

Inainte de a pleca la orice drum mai lung, precum o vacanta pe parcursul verii, trebuie verificata masina astfel incat sa indeplineasca anumite conditii si sa nu iti creeze probleme in timpul sejurului, deoarece orice problema care poate aparea la masina ta, iti poate ruina vacanta din toate punctele de vedere, cel mai important fiind cel financiar.

 

Verificarea trebuie facuta inainte de plecare astfel incat orice problema descoperita sa fie rezolvata inainte de a pleca in vacanta. Pe scurt o verificare pre-vacanta te poate salva de multe inconveniente, dar cel mai important te poate ajuta sa eviti probleme ce tin de securitatea si siguranta ta, precum si a pasagerilor, dar si a celorlalti participanti la trafic. Nu ar fi deloc placut ca masina sa prezinte o defectiune majora si sa nu mai poata functiona intr-un moment in care tu te afli la o distanta mare de un punct intermediar din traseul pe care ti l-ai propus.

 

Astfel printre verificarile recomandate inainte de pornirea la drum se numara controlarea filtrelor si a tuturor lichidelor care permit ca masina sa functioneze la parametrii standard. Prin lichide ne referim la uleiul de motor, antigelul, freonul, lichidul pentru parbriz, dar si lichidele mai tehnice precum cele destinate franelor si transmisiei. Filtrele neverificate, care prezinta incarcaturi mari cu impuritati pot produce o irosire a combustibilului si a puterii motorului.

 

De asemenea ar mai trebui verificate curelele si conductele astfel incat orice mica defectiune sau urma de uzura majora pot produce consecinte catastrofale, care in cel mai rau caz se pot concluziona pana si cu accidente grave.
Un alt sistem important care necesita o verificare atenta este sistemul de franare.

 

Este de prisos sa prezentam motivele care ridica importanta acestui sistem. Insa la verificarea franelor trebuie data foarte mare atentie si conexiunilor la baterie, care trebuie sa fie stranse si sa nu prezinte coroziune.
Rotile, mai precis cauciucurile, trebuie verificate de asemenea, indeosebi uzura acestora, dar si presiunea din ele, astfel incat sa se incadreze in parametrii standard specificati de catre constructor pentru automobilul pe care dumneavoastra il detineti.
Motorul trebuie verificat astfel incat sa functioneze si el in paramterii standard in ceea ce priveste distributia de putere, consumul de combustibil si nivelul de emisii pe care il produce.

Nici sistemul care asigura alimentarea cu combustibil nu trebuie neglijat, astfel incat acestuia trebuie verificat cu scopul de a fi sigur ca nu lipseste nici o componenta si ca acesta nu permite pierderi de combustibil.
Asadar, daca planuiesti o excursie mai prelungita pentru aceasta vara, trebuie sa fi constient ca daca doresti sa iei masina cu tine, nu este de ajuns doar sa alimentezi si sa pornesti la drum. Daca ai face asta ar fi probabil cea mai proasta decizie pe care ai putea-o lua in legatura cu vacanta.

Ar fi la fel de grav, precum a decide sa mergi pe munte fara sa ai la tine echipament specializat pentru catarari.

Deci, o inspectie tehnica amanuntita asupra elementelor mentionate mai sus este absolut necesara in cazul in care doresti sa pornesti la drum, astfel incat sa nu intampini probleme pe parcursul vacantei si sa nu pui in pericol vietile pasagerilor sau ale celorlalti participanti la trafic.

Nu fi incapatanat si nu trece cu vederea peste aceste etape, pentru ca daca omiti acesti pasi importanti, vei avea de suferit si tu, dar si masina ta.
In concluzie, pregateste-ti masina pentru vacanta la fel de bine cum te pregatesti si tu, deoarece, cu siguranta nu iti doresti ca anumite probleme ale masinii sa iti distruga vacanta mult asteptata.

 

Despre Verificarea si Inlocuirea Antigelului

11 iulie 2018 / 0 Comments / 72 / Blog

Arhitectura motoarelor este in asa fel delimitata, incat motorul sa poata functiona si porni in conditii normale, fara a influenta temperatura celorlaltor componente ale autoturismului. Pentru a detalia din punct de vedere tehnic aceasta afirmatie, putem mentiona ca majoritatea motoarelor sunt astfel construite incat sa functioneze in jurul unor temperaturi care ating pana la 90 de grade Celsius.

Astfel, circuitul de racire din cadrul motorului este compus din doua ‘camere’ separate. O camera interioara in care este situat motorul, si o zona exterioara motorului. Pentru a putea delimita aceste doua camere din constructia sistemului de racire al motorului, se utilizeaza un termostat. In momentul pornirii motorului, datorita faptului ca producatorii auto au dorit sa eficientizeze procesul de pornire prin accelerarea cresterii temperaturii si sa confere in acelasi timp o uzura minima, termostatul primeste rolul de a separa cele doua zone ale sistemului de racire: cea exterioara de cea interioara. In traducere libera, apa nu mai are permisiunea de a ajunge in radiator pentru a-si scadea temperatura.

Odata ce termometrul se apropie de valoarea de 90 de grade Celsius, termostatul nu mai blocheaza trecerea apei dintr-o zona in alta, ba chiar o faciliteaza si, deschizandu-se, astfel apa se raceste.

Ei bine, prezenta apei in instalatia motorului pe perioada iernii poate deveni o problema. De aceea a fost nevoie de introducerea unei substante care sa opreasca apa din a ingheta. Aceasta substanta este antigelul. Desi este o substanta care dauneaza atat oamenilor, cat si animalelor, este indispensabila pentru intretinerea unui autoturism si pentru functionarea corecta a acestuia.

Ce trebuie cunoscut despre antigel este faptul ca tipul de antigel care trebuie folosit pentru fiecare autoturism, este specificat de producator. Respectarea acelui antigel specific pentru masina dumneavoasta este imperativ necesara. Un alt lucru de luat in calcul in momentul inlocuirii antigelului este faptul ca nu este recomandata schimbarea brand-ului la fiecare inlocuire a antigelului, deoarece exista diferente intre fiecare antigel produs de diferite brand-uri, iar motorul dumneavoastra ‘s-a obisnuit’ cu cel pe care l-ati utilizat.

Inlocuirea antigelului, datorita proprietatilor lui toxice, trebuie realizata intr-un cadru profesionst astfel incat sa nu prezinte probleme pentru mediul inconjurator.

Util: Cum se conduce corect o masina diesel

25 iunie 2018 / 2 Comments / 2512 / Blog

Masinile diesel sunt la fel de populare ca masinile pe benzina, insa au un mod diferit de a se conduce. Astfel uneori, pentru persoanele care fac trecerea de la benzina la diesel, se poate creea o confuzie. De aceea, in urmatorul articol va prezentam cateva indicatii legate de functionarea corecta a masinii, de modul in care aceasta ar trebui utilizata, astfel incat sa aiba o durata de viata cat mai indelungata.

Pornirea motorului diesel

Chiar daca pare hilar, pana si pornirea la masina diesel este diferita fata de modul de pornire al autoturismelor pe benzina. In primul rand, este necesar ca in momentul in care doresti sa pornesti o masina diesel, sa astepti pret de cateva secunde din momentul in care ai rotit cheia in contact si pana in momentul in care calci pedala. Pe perioada iernii aceasta perioada de asteptare, este indicat, sa fie putin mai lunga. Cauza ar fi bujiile din camera de ardere. Acestea au nevoie de un interval de timp in care sa se incalzeasca inainte de a porni cu masina la drum. Asadar, dupa ce ai pus cheia in contact, pornesti masina doar dupa ce martorii din bord s-au stins. Consecinta unei porniri necorespunzatoare ar fi uzura accelerata a motorului.

O alta recomandare privind procesul de pornire ar fi ca pe perioada iernii, inainte de a porni, contactul sa fie pus si scos de mai multe ori, astfel incat temperatura in camera de ardere sa aiba parte de o crestere a valorii mai rapida.

Incalzirea motorului la autoturismele diesel se face cel mai bine in mers, asa ca este recomandat ca sa nu astepti sa se incalzeasca motorul, la fel cum se face in cazul masinilor pe benzina. Aceasta este o rectificare clara la masinile diesel: nu trebuie stat pe loc pentru a se produce incalzirea motorului.

Un alt sfat priveste cantitatea de combustibil lasat in rezervor. Pe timpul iernii se recomanda sa avem tot timpul cel putin un sfert de rezervor plin, datorita faptului, ca in momentul in care se realizeaza condens, diferenta de densitate dintre motorina si apa, ar face ca apa sa ajunga in pompa si, la temperaturi scazute, vom avea un dop de gheata.

Faceti mai des iesiri in afara orasului

O multime de componente ale masinilor diesel se infunda in momentul in care un astfel de autoturism circula doar in zone aglomerate si limitate din punct de vedere al vitezei, la valori reduse. In momentul in care o astfel de masina ‘scapa’ pe autostrada si vitezometrul ajunge la valori ridicate, toate aceste componente se vor curata de la sine. De aceea, multi recomanda persoanelor care circula cu masina in mare parte doar in oras, sa opteze pentru un motor pe benzina.

Folositi doar carburant de calitate

Si combustibilul folosit este o cauza a defectiunilor majore la masinile diesel. Calitatea motorinei este discutabila, mai ales la comerciantii mai ‘clandestini’ si nu numai. Este recomandata in acest caz o investitie in ‘mai scump’ pentru ca reprezinta o marfa de calitate mai ridicata si care astfel asigura functionarea masinii, fara a necesita reparatii, pe o perioada mai indelungata.

Lasati motorul sa mearga in cazul opririlor de scurta durata

In ciuda faptului, ca multi indivizi recomanda oprirea motorului la stationare, pentru perioade scurte, este recomandata lasarea motorului sa mearga. Consumul la pornirea motorului, datorita pieselor grele din interiorul acestuia si procesului care necesita mai multa putere, este echivalent cu consumul in cazul unei opriri de aproximativ 5 minute.  Indicat ar fi sa nu opriti motorul in cazul unei stationari scurte.

Revizie la timp, cu piese de calitate

Ca si in cazul combustibilului, este indicat sa facem o investitie mai mare si in ceea ce priveste filtrul de motorina. Desi in mod normal pretul mai ridicat nu asigura o calitate mai ridicata, in acest caz aceasta declarativa este valabila pentru ca filtrele mai scumpe, fiind produse de companii cu nume pe piata, ‘beneficiaza’ de un control mai drastic al calitatii si functionalitatii. De asemenea filtrul de motorina ar trebui, de multe ori, schimbat mai des decat se specifica in cartea de service, in functie de modul de utilizare al masinii.

La fel cum este nevoie de o pornire mai lenta decat la masinile pe benzina, acest lucru este recomandat si la oprire. In conditiile sezonuluui de vara este recomandat sa lasam motorul sa functioneze aproximativ 2 minute, inainte de a-l opri pentru a permite egalarea temperaturilor in compartimentul motor.

Atentie la turatia motorului

Pentru a fi siguri ca scoatem cel mai bun consum din autoturismul nostru diesel, va trebui sa circulam cel mai mult in jurul cuplului maxim care este specificat in cartea masinii. Ideal ar fi  sa nu depasim cu +/- 200 rpm acest cuplu, intrucat masinile Diesel asigura consumul minim in momentul in care motorul ajunge la cuplu maxim.

Nu in ultimul rand, un alt lucru de evitat la masinile diesel, este subturatia. Chiar daca acest lucru este universal valabil pentru toate autoturismele, la motorina este cu atat mai important. Greutatea pieselor motorului diesel, va produce o uzura accelerata a ambreiajului la o circulatie in regim subturat continuu. De asemenea exista riscul de cedare ai suportiilor motorului. Recomandat este sa circulam cu o turatie care se simte bine pentru autoturismul pe car il detinem.

Cum iti dai seama ca ambreiajul e pe cale sa cedeze

11 iunie 2018 / 0 Comments / 509 / Blog

Pentru persoanele care detin o masina, ambreiajul este bine cunoscut ca fiind o componenta vitala a intregului sistem care asigura functionarea automobilului. Insa acest lucru este comun pentru noi Europenii si nu numai. Dar spre exemplu, in Statele Unite ale Americii, aceasta pedala buclucasa, nu exista. Majoritatea masinilor din State sunt echipate cu cutie automata.

Mai precis ambreiajul este acea componenta a masinii care permite soferului sa schimbe viteza. Procesul tehnologic se descrie ca fiind o transmitere de putere a unei miscari de rotatie, in momentul in care ambreiajul este cuplat, si o intrerupere a acestei miscari, in momentul decuplarii. Printr-o functionare propice se intelege rotirea acestui disc intr-un tandem cu ansamblul volanta-placa de presiune si sa transmita complet miscarea de rotatie inspre sistemul de roti.

La fel ca orice componenta a masinii, ambreiajul este supus uzurii, si fiind o componenta atat de importanta, necesita atentie sporita, verificari periodice si o grija ridicata in momentul utilizarii.

O principala cauza a uzurii ambreiajului este numarul des de opriri si porniri pe care soferii sunt obligati sa le efectueze in situatiile in care au parte de un trafic aglomerat. Un alt factor care duce la deteriorarea accelerata a discului de ambreiaj este lipsa de cunostiinte a soferilor in ceea ce priveste aceasta componenta, precum si ignoranta unora, care nu ii recunosc necesitatea si valoarea ei adevarata.

Tehnic vorbind, problemele asupra discului de ambreiaj sunt intalnite, atunci cand stratul de frictiune se uzeaza iar in urma acestei deteriorari, discul incepe sa alunece.

Un semn initial al defectiunilor care pot aparea asupra discului de ambreiaj se resimte in turatia motorului. Daca aceasta incepe sa creasca brusc, acest lucru se traduce prin defectiuni aparute la ambreiaj. Uzura prematura si accelerata a ambreiajului poate fi evitata printr-un stil de condus economic. Mai exact, in momentul in care soferul este nevoit sa astepte la semafor, nu este indicat ca aceasta asteptare sa o faca mentinand pedala de ambreiaj apasata. Un stil de condus sportiv, de asemenea poate face rau ambreiajului.

Un comportament inalnit foarte des la soferi, si care poate provoca defectiunea discului de ambreiaj se intampla in procesul de schimbare a vitezelor. Un mare procent din utilizatorii de autovehicule nu ridica in totalitate pedala de ambreiaj in momentul in care schimba treapta. Situatii ca aceasta pot duce la cazuri ridicole in care puteti intampina probleme la ambreiaj, la parcurgerea de distante mult mai mici decat v-ati astepta sau decat scrie in cartea tehnica a autoturismului.

 

Procesul de cuplare si cel de decuplare al ambreiajului se transforma in procese greoaie care necesita energie mecanica, daca in timpul executiei, cele doua parti ale ambreiajului nu dispun de o separatie totala. Datorita acestei incapacitati, cutia se afla in imposibilitatea de a inlatura diferentele de tensiune dintre pinioanele de miscare.

Datorita acestor cauze, si de asemenea si nedoritelor consecinte, este recomandat ca atunci cand un sofer intampina astfel de probleme, sa viziteze un service, cu scopul de a-si schimba cel putin kit-ul de ambreiaj, dar si alte recomandari ale mecanicului. Daca uzura ambreiajului este ignorata pe un termen lung, aceasta poate conduce la probleme mai grave, care necesita costuri mai mari de reparatii, insa pana acolo, pot pune in pericol toti participantii la trafic.

Cum se foloseste si ingrijeste corect instalatia de climatizare?

5 mai 2018 / 0 Comments / 2851 / Blog

A venit vara, am schimbat cauciucurile, acum a venit timpul sa verificam instalatia de climatizare. Instalatia de climatizare a unui autoturism este vitala, mai ales pe temperaturile anotimpului calduros, cand interiorul unei masini fara sistem de climatizare sau cu defectiuni la nivelul acestuia, se transforma intr-o adevarata sauna. Din acest motiv, aceasta ustensila a masinii trebuie tratata cu mai multa atentie de catre soferi si, respectiv, posesori de autoturisme.

Acest sistem de climatizare are functia de a ‘aspira’ aerul cald din interiorul masinii, pentru a putea creste astfel gradul de comfort din autoturism, dar si pentru a ajuta la mentinerea sanatatii soferului si pasagerilor, si a functionarii corecte a pieselor componente ale masinii. In urma extragerii aerului cu temperatura ridicata, acesta este retransmis in exterior, odata cu trecerea prin condensator. Pentru ca acest proces sa poata fi dus pana la capat, instalatia de climatizare a automobilului se foloseste in circuitul inchis responsabil cu aceasta functie, de fizica elementara si cateva proprietati ale acesteia, mai precis: freonul, care poate fi descris ca fiind un lichid/fluid refrigerat, are capacitatea de a atrage aerul cald in momentul schimbarii de stare, din stare lichida in stare gazoasa, si, de asemenea, emana aer cald, la schimbarea de stare reciproca, din stare gazoasa in stare lichida.

Sistemul de climatizare este compus din cinci componente principale: ventilator, condensator, compresor, valva de expansiune si evaporator. Subiectul discutiei este acum condensatorul, deoarece, in interiorul acestuia se realizeaza schimbul de caldura. In condensator, fluidul refrigerat, freonul, dar in stare gazoasa, elibereaza in mediu aerul cald pe care l-a absorbit si, prin procesul de condensare, devine lichid.

Parcurgandu-se intregul circuit, si aerul trecand prin toate componentele sistemului, se realizeaza scaderea temperaturii aerului din autoturism. Cand aerul paraseste evaporatorul, ajunge in interiorul autoturismlui. Freonul este evacuat din evaporator in stare gazoasa, si prin tubulatura interna ajunge in compresor, astfel, reluandu-se ciclul circuitului inchis.

Sistemul de climatizare auto trebuie verificat si intretinut din mai multe motive. Un prim motiv ar fi faptul ca freonul poate fi reciclat. Astfel acesta, periodic, trebuie extras din circuit cu ajutorul unui echipament care este destinat sa realizeze acest lucru, si, apoi, sa fie supus procesului de reciclare. Umiditatea din instalatia de aer conditionat prezinta un al doilea motiv pentru verificarea periodica a acestui sistem. Aceasta trebuie indepartata, impreuna cu impuritatile depuse in ulei.

Dupa ce umiditatea este eliminata din instalatie, aceasta este din nou alimentata cu freon  si ulei, cantitatile depinzand de specificatiile producatorului. Parametrii instalatiei trebuie verificati prin intermediul testelor de functionare. Nu in ultimul rand, conductele si gurile de aerisire de care dispune sistemul de climatizare trebuie “deparazitate”. Aceasta “deparazitare” se poate face cu ajutorul unui spray-sonda.

 

4 Noiembrie, 1939: Primul sistem de climatizare auto

Verificarea instalatiei trebuie facuta cel putin odata pe an. Periodic trebuie incarcata instalatia si cu freon, intervalul recomandat fiind de 2 ani. Aceasta incarcare cu freon trebuie realizata cu un aparat profesional, deoarece, ca un exemplu, o valoare de 50 g de freon, in plus, sau in minus, va provoca o functionare sub parametrii standard a instalatiei de climatizare si va fi responsabila cu creatia unui discomfort  in habitaclul autoturimsului. Aceasta perioada de 2 ani de asteptare intre incarcarile cu freon, este perioada maxima acceptata, in conditiile in care dorim sa pastram o calitate superioara a sistemului de climatizare, astfel incat, incarcarea cu freon poate fi efectuata si mai ‘des’, insa cel mai indicat este sa cereti sfatul specialistilor in momentul verificarii anuale.

Ce Se Intampla Daca Folosim Cauciucuri De Iarna Pe Timpul Verii.

23 aprilie 2018 / 2 Comments / 452 / Blog

Este universal si general cunoscut faptul ca, pe parcursul anotimpului rece, este necesar, dar si impus de lege, sa se utilizeze un tip de cauciucuri special pentru iarna, indiferent de tipul autoturismului care este folosit. Beneficiile utilizarii acestor cauciucuri sunt bine cunoscute, in primul rand permitand circulatia mai sigura pe drumuri care pot deveni dificile in timpul iernii. Acesta este principalul motiv, existand de fapt si alte cauze pentru care folosirea anvelopelor de iarna este obligatorie.

Insa, pentru multi utilizatori de autoturisme, diferenta dintre anvelopele de iarna si cele ‘normale’, nu pare sa fie prea convingatoare, acestia utilizand acelasi set de cauciucuri (cele de iarna) pe tot parcursul anului, ignorand astfel indicatiile specialistilor care recomanda utilizarea fiecarui set de anvelope pentru sezonul corespunzator. O mare parte a soferilor, considera ca datorita faptului ca nu exista o litera in constitutie care sa reglementeze aceste lucruri, pe perioada verii se poate circula si cu anvelopele de iarna, si sustin ca nu exista vreun motiv pentru care ele trebuie schimbate. Siguranta soferului si pasagerilor, dar si portofelul utilizatorului de autoturism pot contrazice aceste declaratii ignorante.

In primul rand, diferenta principala dintre pneurile de vara si cele de iarna priveste chimia acestora. In compozitia chimica, se poate observa o diferenta clara da material intre constructiile celor doua tipuri de anvelope, acestea avand caracteristici fizice diferite.

Cauciucurile de iarna detin asemenea proprietati fizice, astfel incat sunt mai dense si au o constructie mai dura, decat a cauciucurilor de vara. Consecintele acestui factor sunt destul de definitorii in argumentul utilizarii pneurilor corespunzatoare sezoanelor. Datorita acestui timp de compozitie, pneurile de iarna, se inmoaie la temperaturi reduse, si se intaresc cand termometrul atinge valori mai ridicate. Aceasta schimbare a consistentei anvelopelor aduce cu sine o schimbare in comportamentul autoturismului pe carosabil. Distanta de franare este direct afectata, fiind mai mare decat ar fi specificat in caracteristicile masinii, acest fapt datorandu-se aderentei mai reduse. De asemenea, comportamentul in curbe este afectat si poate deveni unul periculos in cazul utilizarii anvelopelor necorespunzatoare, aparand riscul de derapaje.

Un alt factor care influenteaza siguranta, este o consecinta majora a cresterii temperaturii in aceste pneuri de iarna. Acestea sunt proiectate sa reziste la temperature reduse, si sa aiba o functionare propice doar in cazuri in care temperaturile sunt negative. In momentul in care ele sunt utilizate pe perioada de vara, sezon in care, temperaturile depasesc constant pragul de 20 de grade, cauciucurile in sine pot atinge pana la 50 de grade Celsius. Datorita faptului ca acest scenariu nu este luat in calcul de producatori in momentul proiectarii acestor produse, apare un risc ridicat de explozie a pneurilor, ceea ce poate aduce cu sine consecinte catastrofale.

Nu in ultimul rand, urmarile acestor incalcari al reglementarilor etice, afecteaza direct si buzunarul. Daca se va alege uutilizarea anvelopelor de iarna in sezonul calduros, uzura lor va fi mult mai rapida, perioada lor de viata reducandu-se la jumatate din cea asigurata de producator in cazul folosirii corespunzatoare. Mai exact, arhitectura anvelopei promite un randament ridicat in jurul temperaturii de minus sapte grade Celsius, o valoare care este foarte departe pe parcursul verii. In momentul in care cauciucurile de iarna sunt forjate la valori de plus douazeci de grade Celsius, durata lor de viata nu va mai prinde si iarna urmatoare, ceea ce inseamna ca actualul set va trebui inlocuit.

Acestea au fost doar cateva dintre motivele pentru care exista cauciucuri de iarna si cauciucuri de vara, si de ce ar trebui purtate corespunzator. In cazul in care doriti o functionare a masinii

in siguranta, dar si o economie la cheltuielile aduse de aceasta, respectati reglementarile propuse de producatori, si schimbati anvelopele cand este necesar.

Mercedes lanseaza noul model E-class

20 ianuarie 2017 / 0 Comments / 225 / Blog
mercedes-e-class-2017

Modelul E-class 2017 al constructorului Mercedes vine cu adoptarea designului „Sensual Purity” deja prezenta la celalalte modele sedan de la Mercedes cum ar fi S-class care a adoptat acest stil in 2014 socand publicul cu eleganta acestui nou design.

Pe langa unui nou design modelul E-class revine si cu noi dotari la sectiunea tech care nu sunt prezente inca nici la S-class.Una dintre optiuni ar fi folosirea telefonului clientului pe post de cheie.

O alta dotare care este lansata in premiera pe E-class este un sistem de comunicare numit car-to-X care aduna date despre accidente,blocaje de drum si trimite aceste informatii tututor care au un autovehicul compatibil cu aceste sistem.

Asteptam cu nerabdare sa vedem ce surprize mai ascund cei de la Mercedes pentru clientii lor in anul 2017.

Pagina 1 din 212

AVETI O URGENTA CU MASINA?

Contactati-ne