Este universal si general cunoscut faptul ca, pe parcursul anotimpului rece, este necesar, dar si impus de lege, sa se utilizeze un tip de cauciucuri special pentru iarna, indiferent de tipul autoturismului care este folosit. Beneficiile utilizarii acestor cauciucuri sunt bine cunoscute, in primul rand permitand circulatia mai sigura pe drumuri care pot deveni dificile in timpul iernii. Acesta este principalul motiv, existand de fapt si alte cauze pentru care folosirea anvelopelor de iarna este obligatorie.
Insa, pentru multi utilizatori de autoturisme, diferenta dintre anvelopele de iarna si cele ‘normale’, nu pare sa fie prea convingatoare, acestia utilizand acelasi set de cauciucuri (cele de iarna) pe tot parcursul anului, ignorand astfel indicatiile specialistilor care recomanda utilizarea fiecarui set de anvelope pentru sezonul corespunzator. O mare parte a soferilor, considera ca datorita faptului ca nu exista o litera in constitutie care sa reglementeze aceste lucruri, pe perioada verii se poate circula si cu anvelopele de iarna, si sustin ca nu exista vreun motiv pentru care ele trebuie schimbate. Siguranta soferului si pasagerilor, dar si portofelul utilizatorului de autoturism pot contrazice aceste declaratii ignorante.
In primul rand, diferenta principala dintre pneurile de vara si cele de iarna priveste chimia acestora. In compozitia chimica, se poate observa o diferenta clara da material intre constructiile celor doua tipuri de anvelope, acestea avand caracteristici fizice diferite.
Cauciucurile de iarna detin asemenea proprietati fizice, astfel incat sunt mai dense si au o constructie mai dura, decat a cauciucurilor de vara. Consecintele acestui factor sunt destul de definitorii in argumentul utilizarii pneurilor corespunzatoare sezoanelor. Datorita acestui timp de compozitie, pneurile de iarna, se inmoaie la temperaturi reduse, si se intaresc cand termometrul atinge valori mai ridicate. Aceasta schimbare a consistentei anvelopelor aduce cu sine o schimbare in comportamentul autoturismului pe carosabil. Distanta de franare este direct afectata, fiind mai mare decat ar fi specificat in caracteristicile masinii, acest fapt datorandu-se aderentei mai reduse. De asemenea, comportamentul in curbe este afectat si poate deveni unul periculos in cazul utilizarii anvelopelor necorespunzatoare, aparand riscul de derapaje.
Un alt factor care influenteaza siguranta, este o consecinta majora a cresterii temperaturii in aceste pneuri de iarna. Acestea sunt proiectate sa reziste la temperature reduse, si sa aiba o functionare propice doar in cazuri in care temperaturile sunt negative. In momentul in care ele sunt utilizate pe perioada de vara, sezon in care, temperaturile depasesc constant pragul de 20 de grade, cauciucurile in sine pot atinge pana la 50 de grade Celsius. Datorita faptului ca acest scenariu nu este luat in calcul de producatori in momentul proiectarii acestor produse, apare un risc ridicat de explozie a pneurilor, ceea ce poate aduce cu sine consecinte catastrofale.
Nu in ultimul rand, urmarile acestor incalcari al reglementarilor etice, afecteaza direct si buzunarul. Daca se va alege uutilizarea anvelopelor de iarna in sezonul calduros, uzura lor va fi mult mai rapida, perioada lor de viata reducandu-se la jumatate din cea asigurata de producator in cazul folosirii corespunzatoare. Mai exact, arhitectura anvelopei promite un randament ridicat in jurul temperaturii de minus sapte grade Celsius, o valoare care este foarte departe pe parcursul verii. In momentul in care cauciucurile de iarna sunt forjate la valori de plus douazeci de grade Celsius, durata lor de viata nu va mai prinde si iarna urmatoare, ceea ce inseamna ca actualul set va trebui inlocuit.
Acestea au fost doar cateva dintre motivele pentru care exista cauciucuri de iarna si cauciucuri de vara, si de ce ar trebui purtate corespunzator. In cazul in care doriti o functionare a masinii
in siguranta, dar si o economie la cheltuielile aduse de aceasta, respectati reglementarile propuse de producatori, si schimbati anvelopele cand este necesar.