Pentru persoanele care detin o masina, ambreiajul este bine cunoscut ca fiind o componenta vitala a intregului sistem care asigura functionarea automobilului. Insa acest lucru este comun pentru noi Europenii si nu numai. Dar spre exemplu, in Statele Unite ale Americii, aceasta pedala buclucasa, nu exista. Majoritatea masinilor din State sunt echipate cu cutie automata.
Mai precis ambreiajul este acea componenta a masinii care permite soferului sa schimbe viteza. Procesul tehnologic se descrie ca fiind o transmitere de putere a unei miscari de rotatie, in momentul in care ambreiajul este cuplat, si o intrerupere a acestei miscari, in momentul decuplarii. Printr-o functionare propice se intelege rotirea acestui disc intr-un tandem cu ansamblul volanta-placa de presiune si sa transmita complet miscarea de rotatie inspre sistemul de roti.
La fel ca orice componenta a masinii, ambreiajul este supus uzurii, si fiind o componenta atat de importanta, necesita atentie sporita, verificari periodice si o grija ridicata in momentul utilizarii.
O principala cauza a uzurii ambreiajului este numarul des de opriri si porniri pe care soferii sunt obligati sa le efectueze in situatiile in care au parte de un trafic aglomerat. Un alt factor care duce la deteriorarea accelerata a discului de ambreiaj este lipsa de cunostiinte a soferilor in ceea ce priveste aceasta componenta, precum si ignoranta unora, care nu ii recunosc necesitatea si valoarea ei adevarata.
Tehnic vorbind, problemele asupra discului de ambreiaj sunt intalnite, atunci cand stratul de frictiune se uzeaza iar in urma acestei deteriorari, discul incepe sa alunece.
Un semn initial al defectiunilor care pot aparea asupra discului de ambreiaj se resimte in turatia motorului. Daca aceasta incepe sa creasca brusc, acest lucru se traduce prin defectiuni aparute la ambreiaj. Uzura prematura si accelerata a ambreiajului poate fi evitata printr-un stil de condus economic. Mai exact, in momentul in care soferul este nevoit sa astepte la semafor, nu este indicat ca aceasta asteptare sa o faca mentinand pedala de ambreiaj apasata. Un stil de condus sportiv, de asemenea poate face rau ambreiajului.
Un comportament inalnit foarte des la soferi, si care poate provoca defectiunea discului de ambreiaj se intampla in procesul de schimbare a vitezelor. Un mare procent din utilizatorii de autovehicule nu ridica in totalitate pedala de ambreiaj in momentul in care schimba treapta. Situatii ca aceasta pot duce la cazuri ridicole in care puteti intampina probleme la ambreiaj, la parcurgerea de distante mult mai mici decat v-ati astepta sau decat scrie in cartea tehnica a autoturismului.
Procesul de cuplare si cel de decuplare al ambreiajului se transforma in procese greoaie care necesita energie mecanica, daca in timpul executiei, cele doua parti ale ambreiajului nu dispun de o separatie totala. Datorita acestei incapacitati, cutia se afla in imposibilitatea de a inlatura diferentele de tensiune dintre pinioanele de miscare.
Datorita acestor cauze, si de asemenea si nedoritelor consecinte, este recomandat ca atunci cand un sofer intampina astfel de probleme, sa viziteze un service, cu scopul de a-si schimba cel putin kit-ul de ambreiaj, dar si alte recomandari ale mecanicului. Daca uzura ambreiajului este ignorata pe un termen lung, aceasta poate conduce la probleme mai grave, care necesita costuri mai mari de reparatii, insa pana acolo, pot pune in pericol toti participantii la trafic.