Masinile diesel sunt la fel de populare ca masinile pe benzina, insa au un mod diferit de a se conduce. Astfel uneori, pentru persoanele care fac trecerea de la benzina la diesel, se poate creea o confuzie. De aceea, in urmatorul articol va prezentam cateva indicatii legate de functionarea corecta a masinii, de modul in care aceasta ar trebui utilizata, astfel incat sa aiba o durata de viata cat mai indelungata.
PORNIREA MOTORULUI DIESEL
Chiar daca pare hilar, pana si pornirea la masina diesel este diferita fata de modul de pornire al autoturismelor pe benzina. In primul rand, este necesar ca in momentul in care doresti sa pornesti o masina diesel, sa astepti pret de cateva secunde din momentul in care ai rotit cheia in contact si pana in momentul in care calci pedala. Pe perioada iernii aceasta perioada de asteptare, este indicat, sa fie putin mai lunga. Cauza ar fi bujiile din camera de ardere. Acestea au nevoie de un interval de timp in care sa se incalzeasca inainte de a porni cu masina la drum. Asadar, dupa ce ai pus cheia in contact, pornesti masina doar dupa ce martorii din bord s-au stins. Consecinta unei porniri necorespunzatoare ar fi uzura accelerata a motorului.
O alta recomandare privind procesul de pornire ar fi ca pe perioada iernii, inainte de a porni, contactul sa fie pus si scos de mai multe ori, astfel incat temperatura in camera de ardere sa aiba parte de o crestere a valorii mai rapida.
Incalzirea motorului la autoturismele diesel se face cel mai bine in mers, asa ca este recomandat ca sa nu astepti sa se incalzeasca motorul, la fel cum se face in cazul masinilor pe benzina. Aceasta este o rectificare clara la masinile diesel: nu trebuie stat pe loc pentru a se produce incalzirea motorului.
Un alt sfat priveste cantitatea de combustibil lasat in rezervor. Pe timpul iernii se recomanda sa avem tot timpul cel putin un sfert de rezervor plin, datorita faptului, ca in momentul in care se realizeaza condens, diferenta de densitate dintre motorina si apa, ar face ca apa sa ajunga in pompa si, la temperaturi scazute, vom avea un dop de gheata.
FACETI MAI DES IESIRI IN AFARA ORASULUI
O multime de componente ale masinilor diesel se infunda in momentul in care un astfel de autoturism circula doar in zone aglomerate si limitate din punct de vedere al vitezei, la valori reduse. In momentul in care o astfel de masina ‘scapa’ pe autostrada si vitezometrul ajunge la valori ridicate, toate aceste componente se vor curata de la sine. De aceea, multi recomanda persoanelor care circula cu masina in mare parte doar in oras, sa opteze pentru un motor pe benzina.
FOLOSITI DOAR CARBURANT DE CALITATE
Si combustibilul folosit este o cauza a defectiunilor majore la masinile diesel. Calitatea motorinei este discutabila, mai ales la comerciantii mai ‘clandestini’ si nu numai. Este recomandata in acest caz o investitie in ‘mai scump’ pentru ca reprezinta o marfa de calitate mai ridicata si care astfel asigura functionarea masinii, fara a necesita reparatii, pe o perioada mai indelungata.
LASATI MOTORUL SA MEARGA IN CAZUL OPRIRILOR DE SCURTA DURATA
In ciuda faptului, ca multi indivizi recomanda oprirea motorului la stationare, pentru perioade scurte, este recomandata lasarea motorului sa mearga. Consumul la pornirea motorului, datorita pieselor grele din interiorul acestuia si procesului care necesita mai multa putere, este echivalent cu consumul in cazul unei opriri de aproximativ 5 minute. Indicat ar fi sa nu opriti motorul in cazul unei stationari scurte.
REVIZIE LA TIMP, CU PIESE DE CALITATE
Ca si in cazul combustibilului, este indicat sa facem o investitie mai mare si in ceea ce priveste filtrul de motorina. Desi in mod normal pretul mai ridicat nu asigura o calitate mai ridicata, in acest caz aceasta declarativa este valabila pentru ca filtrele mai scumpe, fiind produse de companii cu nume pe piata, ‘beneficiaza’ de un control mai drastic al calitatii si functionalitatii. De asemenea filtrul de motorina ar trebui, de multe ori, schimbat mai des decat se specifica in cartea de service, in functie de modul de utilizare al masinii.
La fel cum este nevoie de o pornire mai lenta decat la masinile pe benzina, acest lucru este recomandat si la oprire. In conditiile sezonuluui de vara este recomandat sa lasam motorul sa functioneze aproximativ 2 minute, inainte de a-l opri pentru a permite egalarea temperaturilor in compartimentul motor.
ATENTIE LA TURATIA MOTORULUI
Pentru a fi siguri ca scoatem cel mai bun consum din autoturismul nostru diesel, va trebui sa circulam cel mai mult in jurul cuplului maxim care este specificat in cartea masinii. Ideal ar fi sa nu depasim cu +/- 200 rpm acest cuplu, intrucat masinile Diesel asigura consumul minim in momentul in care motorul ajunge la cuplu maxim.
Nu in ultimul rand, un alt lucru de evitat la masinile diesel, este subturatia. Chiar daca acest lucru este universal valabil pentru toate autoturismele, la motorina este cu atat mai important. Greutatea pieselor motorului diesel, va produce o uzura accelerata a ambreiajului la o circulatie in regim subturat continuu. De asemenea exista riscul de cedare ai suportiilor motorului. Recomandat este sa circulam cu o turatie care se simte bine pentru autoturismul pe car il detinem.