In fiecare an apar noi gadgeturi si functii, pentru cele deja existente. Viitorul se anunta a fi unul destul de informatizat, rolul omului in procesele de productie urmand a scadea simtitor. Inca nu am ajuns sa conducem masini zburatore si sa avem roboti cu infatisare umana pe post de angajati, profesori s.a.m.d., dar luand in considerare interesul publicului larg fata de tehnologie si cantitatea de resurse financiare si umane investite, e usor de asumat ca avem toate sansele sa transformam “viitorul robotizat” in prezentul pe care il traim.
Automobilele sunt de ceva vreme centru de interes pentru populatie, ultilitatea acestora plasandu-le in varful ierarhiei de necesitati in viata unui om. Numarul acestora, dar si performanta si comfortul oferit de catre automobile, sunt in crestere. Cerinta de mai mult si mai bine in acest domeniu a impins constructorii de automobile sa dezvolte procesul automatizat de constructie si sa scada importanta implicarii umane, pana la eliminarea completa din procesul de productie. Totusi, dupa mai multe incercari, s-a ajuns la concluzia ca omul inca nu a construit o masinarie atat de performanta incat sa il inlocuiasca, ci doar sa il asiste.
STUDIU DE CAZ TESLA
Dovada a acestei concluzii sta si experienta Tesla, compania de automobile detinuta de filantropul Elan Musk. Cunoscut ca un vizionar, acesta considera tehnologia ca pion principal in constructia si conducerea viitorului, rolul uman urmand a fi limitat, masina care se conduce singura fiind doar o mica parte din imaginea completa a ceea ce ne asteapta peste ani.
Bazandu-se pe ideea ca din esec se naste succes, cu un suflu nou de idei si o investitie financiara deloc de neglijat, 2 miliarde mai exact pentru imunatatiri, Tesla a achizitionat fabrica din California, detinuta anterior de parteneriatul Toyota & General Motors, care au incercat la randul lor un proces complet automatizat, soldat cu un esec. Elan Musk a decis ca aceasta locatie este propice, considerand ca Tesla poate sa reuseasca.
In iulie 2017, Tesla incepe sa produca noul model 3, promisiunea fiind de a livra 5000 de masini pe an, totul realizandu-se cu ajutorul unei automatizari extreme, in realitate numarul total de masini produse a fost de aproximativ 800, cu mult sub telul impus. Procesul de automatizare urma sa includa sudarea, vopsirea, modelarea panourilor metalice dar si asamblarea finala si finisajele ca: manerele de la portiera si centurile de siguranta, acestea din urma pana atuncii fiind realizate de oameni.
Vazandu-se in impas, acestia au luat singura decizie posibila si anume de a angaja oameni care sa supervizeze procesul de productie si care sa repare erorile. Rezultatele favorabile ale acestei decizii nu au intarziat sa apara, in prima jumatate a anului 2018, Tesla a reusit o productie de aproximativ 2700 de masini, productia continua.
Incercarea Tesla, ne-a permis sa aruncam o geana in viitorul tehnologic, iar esecul ne-a facut sa realizam ca, la momentul actual, masinariile nu sunt capabile sa ne inlocuiasca; personalitatea si imaginatia noastra gaseste uneori solutii la probleme mai usor, comparativ cu mintea calculata si exacta a unui robot.
Masinariile nu pot sa realizeze sarcini care necesita finete, cum ar fi sa introduca un ac mic intr-o gaura sau sa realizeze un nod. Multe firme si-au dat seama de mult ca si cea mai perfomanta masina, va da gres in realizarea perfecta a sarcinilor; aici intervine avantajul omului, care in cazul in care o piesa nu e corect realizata, va gasi solutii simple pentru a indrepta situatia; daca un surub nu se potriveste, il va inlocui, daca un panou nu e drept va lua ciocanul si il va indrepta; pentru aceleasi exemple un robot ar incepe sa complice solutia pentru ca nuantele si contextul nu sunt punctele sale forte ci mai degraba procesarea unui cumul mare de informatii.
Masinariile sunt de un real ajutor pentru omenire, ne usureaza si scurteaza munca dar ziua in care ele vor prelua intreaga munca nu a venit. Pentru urmatoarea perioada de timp, masinile in continuare vor fi realizate prin stransa colaborare intre om si tehnologie. Cum spunea si Elan Musk “ Oamenii sunt subapreciati” in aceasta era in care tehnologia se considera pe alocuri mai importanta ca omul.